Alla inlägg under april 2014

Av februaritjejen - 26 april 2014 11:58


 

Apelsinchokladkaka

Apelsinchokladkaka

Enkelt recept på mycket god apelsinchokladkaka. Den är som en sockerkaka med apelsin och chokladsmak, med choklad- och apelsinglasyr. Kan serveras som tårta med vispad grädde.

 
En mycket god och fin apelsin- och chokladkaka som kan serveras som en kaka till fikat, som en efterrätt eller tårta med vispad grädde till.
Timglas Tid: ca 1 timma och 10 minuter, varav 45 minuter i ugnen
Portioner ca 12 bitar

Ingredienser:

Kaka:

Glasyr:

vegetariskt Vegetariskt

Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna.

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Sätt på ugnen på 175°C.

Tvätta apelsinen noga och torka av. Riv sedan av det yttersta orangea skalet med ett rivjärn (var noga med att inte riva för djupt så att du får med något vitt för det ger sämre smak).

Vispa ägg och socker till en ljusgul smet, använd gärna elvisp som du kan använda genom hela receptet. Tillsätt bakpulvret och det rivna apelsinskalet och blanda till en jämn smet.

Hacka chokladen.

Blanda ner chokladen och vetemjölet. Blanda ner det smälta smöret (kör försiktigt på lägsta hastigheten på elvispen). Blanda snabbt ihop allt till en jämn smet.

Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i 40-45 minuter tills den släpper kanten, prova gärna med en sticka.

Låt kakan svalna en stund, minst 10 minuter. Tag av den löstagbara kanten och lossa kakan från bottnen och flytta kakan till ett serveringsfat. Gör sedan glasyren (det spelar ingen roll om kakan är lite varm, ljummen eller rumstempererad).

Smält blockchokladen till glasyren i vattenbad eller i mikro.

Bred på chokladen ovanpå och runtom kakan. Strö över syltade apelsinskal. Låt stå och kallna och stelna i rumstemperatur.

Smaklig måltid!


Det var min inlägg till er! Hoppas ni mår bra! Hejdå

PS: Receptet och bilden från recepten.se

Av februaritjejen - 26 april 2014 10:41

Lördag! Jippi!!!! Jag älskar lördag, det är min favoritdag, fredag är också min favvodag! Jag gillar lördag för att då är det första dagen på helgen och att då får man äta godis och att oftas så på lördag så kan man bara ta det lugnt, mysa med familjen och bara ta det lugnt. Men när det är fint väder som idag så då ska man passa på att gå och cykla eller leka ute med kompisarna! Iallafall så ha en underbar lördag! Hejdå!







      


Av februaritjejen - 16 april 2014 10:44

Hej! Idag tänkte jag ge tips vad man kan göra nåt kul på påsklovet! Så här kommer tipsen:


Pynta hemma:

Varför inte pynta hemma så det blir fint och snyggt. Hänga påskägg, grenar med fjädrar på. Hälla lite påskgodis i en skål, byta till en fin påskduk, eller bara njuta av påsken.


Gör påskgrenar:

Påskgrenar är fint. Du behöver grenar fjädrar och du kan ta också glitter och annat du har hemma som du kan pynta på grenen. Du tar en gren och antingen tejpar eller limmar fast fjädrar, helst olika färger, sedan kan man klistra lim på grenen och sedan hålla den över en soptunna och hälla på grenen glitter så det fastnar på grenen, sedan blir det fint och snyggt! Sen är det klart!


Gör påskpresenter till dina vänner:

Göra sin vän glad på påsken är roligt, de blir glada och du blir på bra humör! Du kan göra egen påskgodis och sedan lägga det in i en påskägg som du själv har pyntat! Eller så kan du sy en fin tygpåse och sen finns det där inne en fin present! Du tar ett helt vanligt tyg helst en färg som passar till påsken, sedan klipper du den i den storleken som du vill ha det sedan syr du sidorna så det inte ramlar ut nåt. Inne i tygpåsen kan du lägga ett ägg som du kanske har målat men helst inte ett riktigt ägg, så den inte går sönder och förstör hela tygpåsen!



Va en påskkärring!

Varför inte klä ut sig till en påskkärring! Hitta nåt hemma, en halsduk, en klänning, ett par skor, sen kan du ha en liten söt korg och gå och säga glad påsk! Antingen kan du bara säga glad påsk eller sjunga en visa, du kan hitta på en egen. Sen ska ni ju vara glada när ni bjuder på eran glädje!


Påskäggstävling!

Gör egna eller köp chokladägg , det här kan man göra med en kompis, du kan iallafall inte göra det själv! Helst att ni har många chokladägg, sedan tar ni två skålar och delar upp chokladäggen lika många, sen ska ni äta upp de samtidigt, den som är först klar, vinner!!!!


Påskäggsjakt!

Antingen kan dina föräldrar gömma påskäggen, eller nån annan, helst att det ska vara stort! Kanske i skogen! Då ska han/hon gömma påskäggen, helst att ni är många stycken som letar efter äggen och den som hittar mest påskägg vinner!!!!


Påsksång!

Gör en egen påsksång! Hitta på en låt som handlar om påsken den måste ha ord som handlar om påsken tillexempel: Påsk, påskägg,choklad,häxor,påskhare,påskkärring,påsklov

,påskmiddag,påskfika. Du kan säkert hitta på fler ord som har med påsken att göra!


Hoppas ni är glada över detta inlägg och att ni gör nåt av de här tipsen! Hejdå

Av februaritjejen - 16 april 2014 10:21

Glad påsk allihopa! Hoppas ni har en underbar och rolig påsk! Många har påsklov och är hemma och äter påskgodis, på påsken ska man njuta! Då kan man äta påskgodis och vara påskkärring! Iallafall så önskar jag er en glad påsk!    Ha en trevlig glad påsk! Hejdå!




               








Bilderna från google


Glad påsk!





Av februaritjejen - 13 april 2014 12:04

Hej! Idag tänkte jag ha frågesport del2, förra gången hade jag del1 med ett tema som var musiktema, den här gången kommer jag ha ett annat tema och det är mattetema! Nu kör vi igång:


Fråga 1: Om läraren har 30 äpplen och måste dela det till varje barn och de är 15st lika många äpplen, så hur mycket får ett barn?

a, 5st

b, 3st

c, 2st

Svar: 2st


Fråga 2: Om en pojke har 100kr och ska köpa 5 muffinsar som kostar tillsammans 30kr och sedan köper 13 tuggummi och en tuggum´mi kostar 2kr så hur mycket har pojken kvar sen?

a, 53kr

b, 23kr

c, 44kr

Svar: 44kr


Fråga 3: 4 gånger 4 blir vadå?

a, 17

b, 16

c,12

Svar: 16


Fråga 4: Om en flicka har 100kr och hon köper nåt som kostar 30 kr och sedan köper nåt som kostar 10kr och sedan får från sin mamma 40kr, hur mycket har hon då?

a, 90kr

b, 120kr

c,100kr

Svar: 100kr


Det här var min frågesport del2, med tema matte, hoppas ni tycker om den här inlägget och att ni mår bra! Hejdå!


Av februaritjejen - 13 april 2014 12:04

Hej! Idag tänkte jag ha frågesport del2, förra gången hade jag del1 med ett tema som var musiktema, den här gången kommer jag ha ett annat tema och det är mattetema! Nu kör vi igång:


Fråga 1: Om läraren har 30 äpplen och måste dela det till varje barn och de är 15st lika många äpplen, så hur mycket får ett barn?

a, 5st

b, 3st

c, 2st

Svar: 2st


Fråga 2: Om en pojke har 100kr och ska köpa 5 muffinsar som kostar tillsammans 30kr och sedan köper 13 tuggummi och en tuggum´mi kostar 2kr så hur mycket har pojken kvar sen?

a, 53kr

b, 23kr

c, 44kr

Svar: 44kr


Fråga 3: 4 gånger 4 blir vadå?

a, 17

b, 16

c,12

Svar: 16


Fråga 4: Om en flicka har 100kr och hon köper nåt som kostar 30 kr och sedan köper nåt som kostar 10kr och sedan får från sin mamma 40kr, hur mycket har hon då?

a, 90kr

b, 120kr

c,100kr

Svar: 100kr


Det här var min frågesport del2, med tema matte, hoppas ni tycker om den här inlägget och att ni mår bra! Hejdå!


Av februaritjejen - 4 april 2014 09:28

Hej! Nu tänkte jag ge er ett CDtips. Så nu kör vi:


  Jag tycker att denna cd är en cd för fest,för fritiden, när som helst kan man lyssna på denna cd. Det finns många låtar som jag gillar i denna cd, tillexempel: Allt jag vill ha Josefine Ridell, Eric Saade It´s gonna rain, Shakira Waka waka och många många fler! Så jag ger den här skivan 5/5 stjärnor!!!


Hoppas ni tycker denna inlägg är bra ändå att den är ganska kort! Hoppas ni mår bra! Hejdå!




Sök i bloggen

Februaritjejen!

 

 

Hej! Jag är en tjej som skriver om min vardag, puberteten,tips m.m. Kommentera gärna vad ni tycker om min blogg!

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

omröstning

Vad vill du att jag ska skriva för inlägg?
 tips/tags/thisorthat
 om puberteten
 min vardag
 recept
 djur

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

RSS

Gästbok

Gästbok

HTML-profilhjärtan

HTML-stjärnor bakom musen

HTML-text

html-bild1

HTML-bakgrund

HTML-bakgrund


Ovido - Quiz & Flashcards