Alla inlägg under januari 2014

Av februaritjejen - 17 januari 2014 12:04

...föräldrar, har ju alla, ibland. Man blir arg och vill att den andra ska försvinna. Jag blir också ibland arg på mina föräldrar, men sen blir ju alltid allt bra igen. Jag ska ge er några tips som kanske hjälper lite grann iallfall!

Skrik inte, det blir bara värre. Tänk om nån skulle skrika til dig, hur skulle det kännas?

Ta det lungt, bli inte för arg, om din mamma/pappa inte tar det lungt, gör du det, annars blir det inte bättre.

Prata om saken, det hjälper, du kanske inte vill prata direkt, men sen efter en stund är det nog bäst att prata om det. Efter att man har lugnat ned sig är det lättare att prata om det som gör en arg. Och det är lättare att tänka vad man säger när man inte är super arg och det är lättare att förstå dig om inte du skriker.

Säg alltid förlåt, det gör en person glad.

Lyssna alltid vad den andra säger, alla har rätt att säga vad den tycker.

Slåss aldrig, du kommer att få straff och det blir värre. Man har aldrig rätt att slåss. Den som slåss gör mest fel!

Räkna till 10 innan du blir arg    och börjar skrika.


Alla bråkar ibland, jag gör det och du gör det. Det är okej att bråka nångang men inte alltid, och såklart måste man be alltid om förlåtelse! Bråk kan till och med vara bra ibland, att rensa luften, att säga ifrån och säga vad man tycker, men på rätt sätt och vid rätt tillfälle!



 



Hoppas ni fick bra tips! Hejdå   

Av februaritjejen - 15 januari 2014 18:42

Nu är jag hemma. Min kompis är hemma hos mig och vi har det jätteroligt! Vi ska snart äta mat. Jag ska nu skriva hur en vän ska vara!

1. En vän ska vara snäll.

2. En vän ska alltid hjälpa om nån behöver hjälp.

3. En vän ska vara omtänksam.

4. En vän ska alltid uppskatta dig!

5. En vän ska alltid säga förlåt till dig!


Om din vän är iallfall nån av de här så är det verkligen en bra vän du har! Hoppas alla har dte bra! Hejdå   

Av februaritjejen - 13 januari 2014 10:42

Nu är jag i skolan! Jag ska snart gå på rast.

Jag är med mina kompisar och vi har det roligt. Det är roligt att ha en blogg,

det är roligt att skriva och sen vill man också gärna ha kommentarer, det är faktiskt roligt att blogga.

Nu ska jag gå på rast. Snön har ju kommit så då ska jag rulla i snön och leka med mina kompisar, jag trodde faktiskt att snön inte skulle komma det här året, men jag blev glad när den kom, men jag har inte åkt pulka än, men snöbollskrig har jag haft, om snön stannar kvar i två dagar till så räknas det som om det har varit vinter det här året, hoppas snön inte smälter!.

 Nästa gång jag skriver om hur det blir roligare med puberteten ska jag skriva " bråk med föräldrarna", då får ni veta lite om vad jag tycker om det. Men bara så ni vet, jag kommer inte bara skriva om puberteten utan också vad jag gör då och då, om musik och djur och sånt som jag gillar.  Hejdå! 

Av februaritjejen - 12 januari 2014 15:56

Idag har jag börjat blogga. Det är jätteroligt!

Jag har börjat skriva hur det är roligare att gå igenom puberteten. Det finns ju säkert många andra som tycker det är tråkigt, jag själv tycker att det är ganska jobbigt, men på det här sättet känns det mycket roligare och bättre.

Så här kan vi alla dela med oss våra erfarenheter och hjälpa varandra!

Nu ska jag gå och äta mellis med min familj,min mamma har bakat sin supergoda bröd och efter det ska vi mysa och ha det roligt.

Idag är det verkligen en härlig Söndag, men imorgon är det Måndag och då ska jag till skolan,

så det är nog bäst att jag går och packar väskan till imorgon.'

Hoppas ni också gör det. Hoppas alla har det bra! Hejdå   

Av februaritjejen - 12 januari 2014 15:03

Ska du till skolan nästa dag och är ganska ofta stressad på morgonen! Då ska du kika hitåt.

Planera för skolan kvällen innan. Först ska du se till hur det är inuti väskan, om det finns skräp kasta bort det då, böckerna ska vara i ordning, ta med dig deo om det är idrott i skolan, kanske en frukt eller något annat nyttigt till en mellis (om ni får ha det i er skola).


Ibland är det bra att byta väska, kanske nån dag behöver du inte så mycket böcker och då kan du ha en lite mindre skolväska. Omväxling gör det lite roligare!


Du kanske tycker att din väska ser lite tråkig ut, då kan du väl pynta den istället för att köpa en ny! Jag har några tips

Du kan hänga en söt maskot.

Om du älskar nåt som glittrar kan du väl lägga några  glittrande dekorationsdiamanter.

Du kan lägga några pinsar.

Man kan också göra egna smycken som man kan hänga i väskan.

Jag själv har inte pyntat min skolväska men jag har pyntat en pennfodral, det kan man också göra, man kan köpa fina textilpennor och kanske skriva sitt egna namn, eller göra några krummelurer. Kul att både göra och att ha sedan med sig!


Det är också bra att planera kläderna, om du inte vet vad det ska bli för väder, kan man ju titta på nyheterna. Om det blir kyligt och kallt är det kanske bra att ha nåt varmt, om det är soligt så kanske en fin kjol.


Man ska också se om man har bra pennor och sudd. Det är alltid bra att ha en anteckningsbok, där kan du anteckna hur mycket som helst. Om läraren kanske berättar nåt som är bra att komma ihåg, så är det bra att skriva upp det i anteckningsboken. Man kan ju också pynta anteckningsboken, kanske lägga klistermärken eller skriva nån fin text, man kan också lägga ett foto eller göra om bokpärmarna i ditt eget stil.


Det var mina tips för skolstarten. Hoppas de hjälper! Hejdå  

Tidigare månad - Senare månad

Sök i bloggen

Februaritjejen!

 

 

Hej! Jag är en tjej som skriver om min vardag, puberteten,tips m.m. Kommentera gärna vad ni tycker om min blogg!

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

omröstning

Vad vill du att jag ska skriva för inlägg?
 tips/tags/thisorthat
 om puberteten
 min vardag
 recept
 djur

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<<
Januari 2014 >>>

RSS

Gästbok

Gästbok

HTML-profilhjärtan

HTML-stjärnor bakom musen

HTML-text

html-bild1

HTML-bakgrund

HTML-bakgrund


Ovido - Quiz & Flashcards