Alla inlägg den 4 oktober 2014

Av februaritjejen - 4 oktober 2014 12:14

Hej! Nu ska jag ge er ett recept på kanelbullar, det passar ju bra till idag, det är ju kanelbullarnas dag.

Här kommer receptet:


18-20st

Du behöver:

  • 9-10 dl vetemjöl
  • 250g rumsvarmt smör
  • 50 g jäst
  • 3 dl mjölk
  • 1dl socker
  • kanel
  • bullformar
  • 1 ägg
  • pärlsocker

Gör så här:

1. Finfördela 150g av smöret med mjölet i en bunke.

2. Rör ut jästen med en gaffel i lite ljummen mjölk.

3. Tillsätt sockret,

resten av mjölken och sedan mjöl och smörblandningen.

4. Knåda alltihop till en deg.

5. Kavla ut degen och bred på smör

6. Strö kanel och socker

7. Rulla ihop degen till en stor rulle.

8. Skär rullen i ca 2cm tjocka bitar och lägg dem i bullformar.

9. Låt bullarna jäsa i 1 timme

10. Sätt samtidigt på ugnen på 200 grader.

11. Vispa ett ägg i en skål

12. Pensla bullarna med ägget och strö på pärlsocker.

13. Sätt in bullarna i ugnen och låt de vara där tills de får fin färg. Det tar ca 10 minuter.


Smaklig måltid

(Receptet kommer från boken "Min första bakbok")

Hoppas ni är nöjda med denna inlägg! Vi ses

Av februaritjejen - 4 oktober 2014 11:54

Hej allaihop! Har precis städat mitt rum, nu är det rent och fint, på kvällen kommer gäster, ska bli kul, de ska äta middag hos oss, jag ska laga maten. Idag är det ju kanelbullensdag! Jag ska baka kanelbullar med familjen senare. Jag älskar kanelbullar. Jag ska kanske skriva fler inlägg senare, om jag hinner och om jag vet vad jag ska skriva om! I alla fall hoppas ni har en underbar dag, och hoppas ni äter mýcket kanelbullar. Det kommer jag göra i alla fall. Ledsen att denna inlägg blev så kort, men jag kommer inte på vad jag ska skriva om. Men hoppas ni är nöjda med denna inlägg ändå och hoppas ni har en underbar kanelbullensdag! Vi ses  

Sök i bloggen

Februaritjejen!

 

 

Hej! Jag är en tjej som skriver om min vardag, puberteten,tips m.m. Kommentera gärna vad ni tycker om min blogg!

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

omröstning

Vad vill du att jag ska skriva för inlägg?
 tips/tags/thisorthat
 om puberteten
 min vardag
 recept
 djur

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

RSS

Gästbok

Gästbok

HTML-profilhjärtan

HTML-stjärnor bakom musen

HTML-text

html-bild1

HTML-bakgrund

HTML-bakgrund


Ovido - Quiz & Flashcards